Tesla heeft de elektrische auto hip gemaakt. Welk bedrijf doet dit voor de elektrische motor, die bijtellingsvrij is? Het oprukken van milieuzones waar vervuilende voertuigen niet meer welkom zijn, maakt de vraag actueel hoe ver vergroening van gemotoriseerde tweewielers is gevorderd, schrijft Smartdriving.nl.

Omdat Amsterdam vanaf 2018 vervuilende tweetaktmotoren wil verbieden binnen de ring, ontstaat hier een interessante markt voor alternatieven. Smartdriving schreef al eerder over de stijgende populariteit van elektrische fietsen en hippe brommers die op de markt komen. Motoren, die ook de snelweg op mogen en dus nog meer mogelijkheden bieden, zijn er echter nog weinig te koop in Nederland.

Toch ligt het erg voor de hand om een motor elektrisch aan te drijven. Ze zijn lichter dan auto’s en hebben dus minder dure batterijen nodig. Ze vervuilen meer dan auto’s, omdat ze geen katalysator hebben. Ze maken meer lawaai, zodat de milieuwinst tweevoudig is: niet alleen minder CO2-uitstoot, maar ook minder geluidshinder.

De elektrische aandrijving betekent dat de motor nauwelijks geluid maakt en geen uitlaatgassen produceert. Rijden door de natuur betekent dus echt frisse lucht happen. Bovendien geeft de motor geen hitte af zodat er niets kan vlam vatten of smelten. Ook is het niet meer nodig om te schakelen.

Motor bijtellingsvrij

Andere voordelen: er hoeft geen bijtelling voor betaald te worden, parkeren is gratis in de stad én de overheid geeft ondernemers milieu-investeringsaftrek (MIA). Deze geldt voor alle voertuigen die voorzien zijn van een brandstofcel of lithiumhoudende accu voor de opslag van energie voor de aandrijving. Maar niet voor fietsen, bromfietsen, snorfietsen, quads, gehandicaptenvoertuigen.

Het gaat alleen om vervoer over de openbare weg of op bedrijfsterreinen in de open lucht en voor een voertuig met:

  • kenteken en CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer, of
  • zonder kenteken met een actieradius van ten minste 50 kilometer op een volle accu.

De MIA van 36 procent wordt berekend over het voertuig en eventueel een vast verbonden zonnepaneel en een oplaadstation. Wie wil profiteren van deze subsidie kan voor maximaal 50.000 euro van het investeringsbedrag milieu-investeringsaftrek krijgen.

Motor op de zaak

Motorliefhebbers met een eigen bedrijf betalen geen bijtelling over de nieuwwaarde bij een motor op de zaak, zelfs niet als ze meer dan 500 kilometer privé rijden. Tel daarbij op dat je met een motor vaak sneller op een bestemming bent dan met de auto en je onbeperkt bijtellingsvrij privé rijdt. Je moet alleen de privékilometers registreren en het eigen bedrijf een redelijke kilometervergoeding betalen.

De btw bij aanschaf kun je terugvorderen. De onderhoud- en afschrijvingskosten gelden als aftrekpost en ook de btw krijg je terug van de belastingdienst.

Weinig elektrische motor op de markt

Slimme bedrijven zijn uiteraard al op deze markt ingesprongen, maar in Nederland zijn er nog relatief weinig elektrische motoren te koop. De website egear heeft er elf, van vier aanbieders, op een rij gezet. Het Amerikaanse merk Zero Motorcycles lijkt het beste aanbod te hebben met prijzen vanaf 10.300 euro, inclusief btw, tot ruim 18.000 euro en een bereik van 211 tot 300 kilometer (met extra accupakket).

Electric Motorcycles biedt motoren aan van Europese fabrikanten. Het Spaanse Volta heeft in Nederland een vanafprijs van 9.000 euro. De BCN, 33 pk/25Kw DC-elektromotor levert evenveel vermogen als een 400 cc benzinemotor en mag met een A1-rijbewijs gereden worden. De overbrenging gaat via een automatische, onderhoudsvrije transmissie met riemaandrijving. Het koppel bedraagt 67Nm. De 74V/3,1 kWh Lithium Polymeer batterij kan via een normaal 220V stopcontact in slechts twee uur volledig worden opgeladen.

Energica, Tacita en KTM

Het Italiaanse Energica produceert twee modellen: de Streetfighter Eva en de Superbike Ego. Deze worden ontworpen en gebouwd met behulp van 3D-printing en technieken uit de Formule 1.

Het Italiaanse merk Tacita levert een off-road motor met respect voor milieu en medemens. Het is een vol-elektrische enduro, met de volgende uitvoeringen die te koop zijn in Nederland: T-Race Diabolika, T-Race Cross, T-Race Enduro, T-Race rally en T-Race Motard.

KTM, tot slot, heeft een uitgebreid dealernetwerk in Nederland, maar levert vooral brandstofmotoren. Het heeft een elektrisch model, de KTM Freeride E, met een maximumsnelheid van 75 kilometer per uur en een actieradius van 20 tot 45 minuten voor een prijs van 10.995 euro.

Lees ook op Smartdriving.nl

Deze fietsen kunnen auto's vervangen

Zwarte doos in auto’s leidt tot wantrouwen over verzekeraars

Is een brandstofauto over 10 jaar nog iets waard?

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl